Miniblondies med hallonsås

Hej på er!
Måndag igen. Tiden springer iväg och speciellt helgerna. Men är det bara jag eller är det liiite enklare att gå upp nu när det närmar sig jul? Det är ju ljus överallt och adventskalendrar till höger och vänster att se fram emot. Sen är det ju allt julbak! Helt fantastiskt tycker jag! Men innan jag kliver in i julbakandet så vill jag tipsa om de här små miniblondiesarna som jag bakade för ett tag sedan. Älskar du choklad och speciellt vit choklad så kan jag verkligen tipsa om det dessa!
 
Dom här blir bäst om dom görs dagen innan och sedan får stå och vila i kylen över natten, då får dom sätta sig ordentligt så att de blir sådär gott kladdiga. Därför är dom helt perfekta att förbereda om du i förväg vet att du kommer få besök. Serveras med fördel rumstempererade :)
 

Recept:

  • 165 g vit choklad + 35 g vit hackad choklad
  • 80 g smör
  • 110 g vetemjöl
  • 5 g vaniljsocker
  •  4 g salt
  •  83 g rumstempererade ägg
  •  45 g strösocker
  • Ca 1 dl hallonsylt

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 165 grader. Smör en fyrkantig form och täck botten med bakplåtspapper.
  • Hacka chokladen.
  • Smält 165 g choklad och smöret tillsammans.
  • Blanda vetemjöl, vaniljsocker och salt i en annan bunke.
  • Vispa äggen fluffigt.
  • Vispa ned sockret i äggsmeten.
  • Rör ned chokladblandningen i äggsmeten.
  • Tillsätt de torra ingredienserna och blanda väl.
  • Häll smeten i formen, strö över resten av den hackade chokladen och grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Kakan ska nästan inte få någon färg alls och vara ordentligt kladdig.

Hallonsås:

  • Värm hallonsylten försiktigt i en kastrull och sila sedan bort kärnorna.
  • Häll såsen över kakan och ställ i kylen.
  • Skär upp i små bitar och servera rumstempererade.
 
Bakning, Choklad, Recept | Bakning, Blondies, Hallon, Hallonsås, Sås, recept | |
Upp