Kanderade nötter

Hej!
 
Det är redan mellandagarna och nu är det dags för ett nytt recept igen. Eller nytt och nytt, folk har väl kanderat nötter i en smärre evighet redan men jag ska i alla fall dela med mig av mitt favoritrecept. Jag har testat några olika recept men det här från Ernst Kirchsteiger är den klara favoriten.
 
Det står som julgodis men jag äter nötterna året om, varför bara till julen? Det är supergott att bara ställa fram i en skål och tugga på, men funkar också utmärkt på frukostfilen eller varför inte som lite extra crunch i en tårta, jag har prövat och lovar att det var en väldigt bra ide! :)
 
Recept:
  • 1½ msk socker
  • 3 msk ljus sirap
  • ½ tsk salt
  • 200 g valfria nötter (jag använde mig av valnötter, hasselnötter och mandlar)
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smält ihop socker, sirap och salt i en ungstålig stekpanna.
  • Låt koka några minuter tills sockret har smält helt.
  • Häll i nötterna och blanda runt.
  • Dra av från plattan när alla nötterna blivit blanka.
  • Ställ in nötterna mitt i ugnen ca 15 minuter.
  • Ta ut efter halva tiden och blanda runt.
  • Ta ut nötterna och häll ut på ett bakplåtspapper, var försiktig eftersom nötterna är väldigt varma!
  • Pilla isär nötterna så att du inte bara får en enda stor klump.
  • Låt nötterna svalna helt innan du serverar dom.
Bakning, Godis, Julbak, Recept | Bakning, Godis, Kanderade Nötter, Nötter, recept | |
Upp