Sockerbullsmuffins

Hej på er!
Long time no see, men nu har jag äntligen någonting smarrigt att bjuda er på igen! :D
Finns det några här som tycker om sockerbullar? Ni vet dom där bullarna fyllda med vaniljkräm och rullade i socker? Jag vet att det är en riktig klassiker så jag behöver kanske inte ens fråga. Men alla ni sockerbullsälskare där ute idag kommer ni att bli glada! :)
 
Jag vet inte om ni har märkt det men det går en trend genom bakning nu att man ska ta ett bakverk (en bulle, en kaka eller vad som helst) och göra det i en ny tappning? Kanelbullekladdkaka, morotskakebollar osv. Detta leder oss fram till Sockerbullsmuffinsarna. Smakar VÄLDIGT likt sockerbullar men är supernekla att göra och går ganska fort. Testa själv så får du se! :D
 
Recept:
  • 200 g rumstempererat smör
  • 2½ dl strösocker
  • 2 st ägg
  • 5½ dl vetemjöl
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 2½ dl mjölk
  • + lite smält smör och strösocker.
Vaniljkräm:
Antingen tar gör du en egen, (inte jag eftersom jag ALLTID misslyckas med det) eller så kör du på den här fuskisen:
  • 2 dl mjölk
  • 4 msk marsanpulver (jag hade den varianten som ska vispas i kall mjölk)
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Vispa ihop marsankrämen eller gör din egen vaniljkräm.
  • Vispa smör och socker vitt och poröst.
  • Tillsätt ett ägg i taget och vispa lite till.
  • Vänd ned mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt.
  • Rör ihop till en tjock deg.
  • Tillsätt mjölken och rör samman till en tjock men rinnande smet.
  • Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till knappa hälften.
  • Klicka i ca en matsked vaniljkräm/marsankräm i varje muffins.
  • Täck krämen med lite mer muffinssmet (det är därför det är viktigt att du inte fyller i för mycket smet i formarna från början).
  • Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
  • Låt muffinsen svalna. 
  • Pensla muffinsarna med lite smält smör och doppa dom i strösocker.
Sedan är det bara att njuta! :D
 
Bakning, Muffins, Recept | |
#1 - - Linnea:

Ser jättegoda ut!:)

Svar: Tack!😁 Jag klämde i mig nästan hela fatet så kan skvallra om att de blev väldigt goda😉
Whisk and Stir

#2 - - Felicia Holmgren:

Låter gott!

Svar: Ja tycker du om sockerbullar så är det abaolut värt att testa dom!😋
Whisk and Stir

Upp